Lösning till bättre hy?

Fick en kommentar med en fråga om hur jag fått så bra hy. Jag var ju till en hudläkare ( på Hermelinen i Luleå ). Första svängen fick jag en kräm som jag skulle smörja varje kväll. Den heter Differin. Det som var bra med den var att den inte torkar ut.

Om man går till olika "skönhetssalonger" och ber om hjälp mot acne, då finns det ett tio-tal produkter som de säger ska hjälpa. Jag har inte prövat allt så jag dömer inte ut alla sorters produkter och de fungerar olika på olika människor. De jag har prövat har bara gjort allt värre.

Har bla kört med Md formulations rengöring för fet hy. Den gör att ansiktet torkar ut. På det föreslår de att man ska använda en massa andra produkter till det men speciellt en fuktkräm. Det låter väl helt okej? Tills man tänker efter.. Varför ska jag använda en rengöring som gör att jag blir torr & sedan återfukta huden som tusan efteråt för att den inte ska flagna sönder? Är inte det lite onödigt arbete?

Anledningen till att huden i ansiktet blir för fet är ju för att det är något som är fel. Det är ofta för att huden inte har det där lagret med fett den ska ha normalt & när du då rengör med en produkt som torkar ut huden ännu mer, då får huden panik. Då producerar huden automatiskt ut en jävla massa fett som sedan lägger sig som en hinna i ansiktet, speciellt i t-zonen.

Denna metod fungerar säkert på någon men absolut inte på mig. Jag började då som sagt med att använda Differin. Hade läst lite om den på olika forum & vissa tyckte den var bra, andra inte. Jag har väldigt dåligt tålamod så efter en månad utan något speciellt resultat, den enda skillnaden var att jag fick lite mindre finnar än vanligt men jag såg ändå förjävlig ut. Då bokade jag en ny tid, gick dit och pratade lite med hudläkaren. Bad om råd, bla. hur jag skulle tvätta mitt ansikte.

" Använd tvål och vatten" sa hon... Jaha? Tänkte jag. Tvål?
Hennes råd var att jag ska använda en mild tvål. Inte tvål från Rusta för 10kr med massa parfym & grejer.
Om jag blev torr skulle jag använda en vanlig olja, babyolja eller annan som jag inte minns namnet på, finns på Apoteket. Inte olivolja & sånt. I stora drag ville hon att jag skulle gör så lite som möjligt med mitt ansikte. Hon tyckte inte att jag ska smörja in mig om jag inte behövde det. Använder man en rengöring som är bra för sin egen hy ska man inte behöva smörja in sig.

Skillnaden på hennes råd och råden de har på olika skönhetssalonger är att de vill att man ska köpa så mkt som möjligt ( endast för att de vill tjäna pengar ) och hudläkaren vill att man ska använda så lite som möjligt. Huden är ju inte skapad att fungera som bäst med alla produkter som finns idag. Vilket känns då som det smartaste valet?

Jag valde självklart att pröva på hudläkarens förslag. Var dock först lite skeptisk när jag klev ut därifrån. Lösningen var för enkel. Jag kom hem & började så småningom pröva mig fram, kände direkt att många tvålar var för uttorkande tills jag prövade en duschcreme från Nivea som stod i duschen.  Det måste ju ha varit ödet att du fann mig.



Är inte helt hundra vilken av dem det är, texten på flaskan kan även se annorlunda ut idag. Men färgen och formen är samma. Men det är alltså en duschcreme/oil. När jag började använda den blev jag förvånad när jag inte kände mig torr efteråt, så jag fortsatte använda den utan att smörja mig efteråt. Nu sitter jag här några månader senare & är hur nöjd som helst.

Nu i efterhand vet jag inte riktigt hundra om det bara var det som hjälpte mig eller om Differin hade någon påverkan. Slutade använda den ganska snart efter att jag slutat med alla dyra produkter.

Så mitt råd till er med dålig hy, gör så lite som möjligt med erat ansikte. Det är inte så noga med en grundlig rengöring morgon & kväll som alla säger. Det måste man känna efter själv, vad som passar sin egen hud. Men även vatten torkar ut. Har du inte haft smink under dagen är det bara onödigt att använda en massa produker. Skölj bara av ansiktet eller torka med en engångsservett, gärna för barnrumpor. De är skonsamma! De funkar även att ta bort visst smink.

Hittar du inte just denna produkt eller liknande funkar det att blanda en vanlig duschcreme/tvål med en olja i handflatan.

Så akta er för allt som innehåller alkohol eller andra uttorkande ämnen!!!!!
Har du fet hy kommer du längre med en produkt för torr hy än med en för fet, för alla dom innehåller alkohol.
Men som sagt, man måste pröva sig fram. Bara för att det funkar på mig begöver det inte funka på dig. Men jag skulle ge det ett försök.








Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0