Balsammetoden.

Jag är grymt sugen att pröva balsammetoden. Mitt hår är grymt torrt och slitet, får som aldrig någon bukt på problemet så jag sätter istället i mer och mer konstgjorda produkter som får det att se & kännas fint ut för stunden. Det resulterar i att jag snart får klippa av halva mitt hår som jag sparar ut för att det blir allt torrare & torrare i topparna. Jag blir även väldigt fet i hårbotten lätt. Därför borde denna metod funka eftersom det är samma princip som när jag slutade med ansiktsprodukter som torkar ut. Shampoo torkar ut. Balsam löser fett = Fett löser fett!

Att torka ut hårbotten med starka fettlösande medel som schampo gör också att talgkörtlarna i hårbotten börjar producera mer fett för att kompensera. Det blir en ond cirkel som gör att man schamponerar oftare. När man slutar att stressa hårbotten med schampo så brukar talgkörtlarna i hårbotten vänja sig efter ett tag, och producera mindre och mindre fett.


Har läst runt lite på olika bloggar och de har inspirerat mig.

Här är lite basic hur man ska göra & bra före & efterbilder.
http://lockig.se/balsammetoden.php

Det dåliga med att börja med denna är att alla produkter jag har hemma är bortkastade pengar. Har flera balsam/inpackningar som knappt är använda. Massa stylingprodukter/ mjukgörande som bara kommer stå. Det är många hundringar i sjön. Men om denna metod skulle funka lär jag ju slippa köpa massa dyra produkter i framtiden. Win-Win.

Det är silikoner i typ alla produkter jag använder för att få håret mjukt & lent.

Silikoner lägger sig som en hinna över hårstråna, och har en kosmetisk effekt som gör att håret upplevs vara mjukt, lent och glansigt. Effekten kan liknas vid en korsett: Du ser smalare ut när du har korsetten på dig, men när du tar av dig den är du precis lika rund som förut. Silikonerna gör att håret ser friskt ut, men när du tvättar bort dem är håret lika torrt därunder som förut.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0